Foodie in Andalusië

Een aantal jaar geleden heb ik een taaltraining Spaans gedaan in Malaga. Superleuk vond ik dat! Helaas had ik toen niet veel tijd om de omgeving te verkennen, maar dat ik een keer terug wilde naar Andalusië, dat stond vast. Dus besloten le boyfriend en ik om dit jaar een roadtrip door Andalusië te maken. En ik kan je vertellen, het was fantastisch! Andalusië is wat mij betreft een van de leukste vakantiebestemmingen binnen Europa. Het heeft alles te bieden. Onwijs lekker eten, mooie stranden, steden vol met gezellige terrasjes en cultuur en schattige authentieke dorpjes. We zijn in totaal 10 dagen in Andalusië geweest, op drie verschillende locaties. Ik heb nu een heel goed beeld gekregen van deze streek en ja, ik ben verliefd! Natuurlijk hou ik mijn (foodie)belevenissen niet voor mezelf, maar deel ik deze met jullie. Later komt er ook nog een blog online met de hotspots van Andalusië.

Onze eerste bestemming was een mooie villa in Alhaurin de la Torre. Dit ligt op ongeveer 30 minuten rijafstand van Malaga. Een ideale uitvalsbasis om Malaga en de westkust van Malaga te ontdekken. We verbleven in Villas del Alba. Een kleinschalige accommodatie dat gerund wordt door een Nederlands stel. We werden vriendelijk ontvangen en naar onze privé-villa begeleid. Bij de accommodatie was ook een zwembad en een jacuzzi (yes!). Helaas hadden wij onwijs pech met het weer. We hebben eigenlijk iedere dag regen gehad, dus we hebben niet veel kunnen zonnen of zwemmen. Vanuit Villas del Alba heb je een prachtig uitzicht over de bergen en Malaga.

Foodie in Andalusie

We boekten alle accomodaties bij Eliza was here. Als je een vakantie boekt bij Eliza was here zit er standaard een huurauto bij inbegrepen. Onmisbaar voor een roadtrip door Andalusië. Wij hadden een Opel Mocca en hebben hier veel plezier van gehad. En niet onbelangrijk, er zat wifi in de auto.

De eerste dag zijn we meteen Malaga ingedoken. Omdat het veel regende deze vakantie hebben we voornamelijk veel gegeten. Geen straf hoor, om van ontbijt naar lunch naar avondeten te gaan. We begonnen de dag met een lekker ijsje. Ik heb besloten me deze vakantie niet in te houden, dus ik heb het niet bij 1 ijsje gehouden. Daarna ploften we neer op een terrasje aan Plaza del Siglo. Ik bestelde mijn eerste Tinto de Verano en natuurlijk een bordje met Spaanse charcuterie. Ik ben dol op de Spaanse iberico ham en chorizo. Tinto de Verano is een drankje dat veel gedronken wordt in Andalusië. Het is rode wijn gemixt met fanta of bitterlemon. Lekker fris!

Vanuit Villas del Alba hebben we ook een uitstapje gemaakt naar Antequera. Een heel schattig stadje op een klein uurtje rijden vanaf Malaga. We hebben hier een beetje rondgestruind en genoten van het mooie uitzicht vanaf de berg. Omdat de zon een beetje doorbrak pakten we snel een terrasje. Even genieten van de zon! Later op de dag aten we wat tapas op een heel leuk pleintje.

In de avond leek het mij leuk om naar Marbella, Puerto Banus te gaan. Ik had hoge verwachtingen, want het schijnt nogal hip and happening te zijn. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Ietwat vergane glorie en veel Britten in Irish Pubs met de tv op standje 100. Toch hebben we hier heerlijk gegeten bij El Torero. Een tapas restaurant op de boulevard van Marbella, met uitzicht op zee. Ik nam hier onder andere aubergine gefrituurd met Miel de Cana, een mini paella en lekkere kabeljauw kroketjes. Aanrader!

Foodie in Andalusie

Op onze laatste dag in Villas del Alba regende het veel en hard. Nadat we een beetje gewinkeld hadden in een overdekt winkelcentrum, reden we door naar Malaga voor de lunch. Ik bestelde een paella, die helaas een klein beetje tegenviel. Dit werd ’s avonds goedgemaakt met overheerlijke tapas bij El Pimpi. Een begrip in Malaga en zeker een aanrader. De porties zijn hier wat groter, dus perfect om met elkaar te delen. Een goede afsluiter van de dag! Een minpuntje, de tafel waar wij aan zaten was rood. Niet Instagramproof dus 😉

Op naar de tweede bestemming. We reden naar Montejaque, een klein dorpje in de bergen op ongeveer 20 minuten rijden van Ronda. We verbleven hier in Casas de Montejaque. Een supermooie locatie met een typisch Andalusische uitstraling. Vanuit het zwembad heb je uitzicht op de bergen. Omdat het wat kouder was hier, hebben we helaas geen gebruik kunnen maken van het zwembad, maar dat is een goede reden om nog eens terug te komen.

Vanuit Montejaque hebben we heel veel uitstapjes gemaakt. Zo zijn we naar Ronda geweest, Sevilla (x2), Cadiz en Jerez de la Frontera. Ronda is een heel mooi, maar toeristisch stadje. Het staat vooral bekend om het mooie uitzicht op de bergen en de kloof, waarover drie bruggen zijn gebouwd. Het was lastig om hier een leuk restaurantje uit te kiezen, want er zitten veel tourist traps tussen. Uiteindelijk toch maar ergens gaan zitten, wat een complete misser was. Er zat een haar in de Albondigas. Dan heb ik al genoeg gehad.

Foodie in Andalusie

In Montejaque zelf zit een heel goed restaurant, La Casita. Hier hebben we twee keer gegeten, omdat het zo lekker was. Het is een Italiaans restaurant, waar je zowel pizza als vis,- en vleesgerechten op de kaart ziet staan. Ik vond vooral de burrata met geroosterde tomaat en truffel superlekker. De pizza met iberico ham en parmezaan is een aanrader en ook de zalm, die le boyfriend nam, was om te smullen.

We hebben twee keer Sevilla bezocht. Want oh boy, wat is dit toch een mooie stad! Sevilla is super fotogeniek. Overal waar je kijkt zie je mooie gebouwen, sinaasappelbomen en Andalusische paarden met koetsjes. Sevilla barst ook van de leuke terrassen en restaurantjes. Absoluut een must visit als je in Andalusië bent. Heerlijk om af en toe, na een lange wandeling, neer te strijken op een terrasje met een tinto de verano. Ook de ijsjes mochten niet ontbreken. Bij La Abuela scoor je de lekkerste ijsjes. Ik nam straciatella ijs met kinder bueno (yum) en mijn vriend ging voor mango en citroen.

In Sevilla kun je op iedere hoek van de straat tapas eten. Er zitten ook wel wat toeristische tentjes tussen, maar tripadvisor is daarbij een handige uitkomst. Bij toeval liepen we langs restaurant El Pinton. Het zag er lekker hip uit, dus we gingen er voor. En hier heb ik geen spijt van gehad. Je kunt hier erg lekkere tapas eten. De porties zijn wat groter, dus perfect om te delen. De tapas bij El Pinton zijn anders dan de traditionele tapas. Tapas met een moderne twist. Mijn vriend nam onder andere dumplings met kip en tonijn tartaar, yum! Ook de burrata salade en de kabeljauw dumplings zijn een aanrader. Er stond nog veel meer lekkers op de kaart, maar omdat de porties vrij groot zijn, konden we helaas niet meer op.

Foodie in Andalusie

Op onze laatste dag bij Casas de Montejaque zijn we naar Cadiz gereden. Wat een leuke stad is dit! Het ligt aan de kust en is ongeveer twee uurtjes rijden vanaf Montejaque. Cadiz heeft een relaxte sfeer en heel veel leuke terrasjes en pleintjes. Qua bezienswaardigheden is er niet zoveel te doen, maar dat maakt het niet minder leuk. Aan Plaza San Juan de Dios (een hele mond vol) zit het leuke en hippe tentje Destino. Hier at ik een soort tosti met jamon iberico, mozzarella en heel veel knoflook! Superlekker en ik vond vooral het interieur heel tof. Na Cadiz wilden we naar Jerez de la Frontera, de sherry stad van Andalusië. Eenmaal daar aangekomen had ik een beetje spijt dat we niet in Cadiz waren gebleven. Jerez is vooral leuk als je van sherry of paarden houdt. De stad zelf vond ik niet heel bijzonder. Misschien heb ik wat gemist, maar ik zou eerder naar Cadiz gaan in plaats van Jerez.

Het laatste deel van onze roadtrip brachten we door in Periana. Een klein dorpje in de bergen, op een uurtje rijafstand van Malaga. We verbleven hier in Casas las Mayoralas. Een kleinschalig complex met vrijstaande villas. Wij hadden een villa die nog iets verder van de andere villa’s stond, met een privezwembad en jacuzzi, zo fijn! Het zwembad was wederom te koud, maar van de jacuzzi hebben we wel gebruik kunnen maken. Bij Casas las Mayorales is ook een restaurant aanwezig, waar je de hele dag terecht kunt.

Op een half uurtje rijden zit het leuke badplaatsje Nerja. Bekend van Balcon de Europa en de mooie strandjes. Hier aten  we wederom een lekker ijsje en probeerden we wat zonnestralen mee te pakken. In de avond pakten we de auto naar Malaga en aten de lekkerste tapas van deze trip. En dat was bij Casa Lola. Een heel leuk tapas restaurantje, waar het altijd druk is. We zaten op de meest oncomfortabele stoelen ooit, maar lekker eten maakt alles goed. We bestelden van alles tegelijk, dus onze tafel was te klein voor alle bordjes en schaaltjes. Patatas bravas, pinchos met brie en gekaramelisseerde ui, jamon iberico en ga zo maar door. Alle tapas waren goed. Casa Lola is wat mij betreft een must-go als je naar Malaga gaat.

Foodie in Andalusie

Frigiliana is een van de bekende witte dorpjes in Andalusië. Dit ligt op een klein uurtje rijden van Casas las Mayorales en is zeker een bezoekje waard. Zo leuk om door de kronkelstraatjes te wandelen en van het uitzicht te genieten. En het levert mooie foto’s op. Al die leuke witte huisjes met gekleurde deuren en kozijnen. De laatste dag en avond was het lekker weer. Eindelijk zon en warmte. Om hier ultiem van te genieten, gingen we wederom naar Nerja. ’s Avonds aten we de lekkerste mediterraanse tapas bij Julies. Een Cubaans geïnspireerd restaurant, waar je overigens ook heerlijke mojito’s kan drinken. We konden haast niet kiezen tussen al het lekkers op de kaart. Uiteindelijk kozen we voor de Moussaka met lam, Tzatziki met flatbread, gegratineerde feta en Spaanse kip met chorizo. Yum, dat was een goede afsluiter van de vakantie.

Ik zie dat ik inmiddels al 1650 woorden gewijd heb aan dit artikel, terwijl ik er nog zoveel meer over te vertellen heb. De roadtrip door Andalusië was geslaagd! Ik hoop hier zeker nog een keer terug te komen (liefst met zon). Binnenkort deel ik een artikel met mijn favo hotspots van Andalusië.

Deze blog is in samenwerking met Eliza was here. Lees mijn disclaimer.

Wat vind jij van dit recept?

0.0 (0 stemmen)

Log in of maak een account aan

Om favorieten op te slaan moet je ingelogd zijn.

Registreer of log in

Wil je geen recept missen?

Meld je dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.